donderdag 6 mei 2021

Berkel route 7: Borculo - Zwiep

Route 7 gaat verder langs de Berkel vanuit Borculo richting Lochem, in deze route tot Zwiep.

Deze rondwandeling gaat vanuit Borculo richting Elbrinksvonder, waar route 6 ook langs kwam en van daaruit door richting stuw Beekvliet en Zwiep.
Vanaf landhuis De Heest bij Zwiep wandel je terug door de landerijen van het Zwiepse Broek naar landgoed Beekvliet, daar een stukje langs de rivier de Slinge en vervolgens door buurtschap Heure terug richting Borculo.

Dit is een wat langere route, 16 km. Inkorten is beperkt mogelijk tot 13,5 km door het startpunt te wijzigen dichter bij Elbrinksvonder en langs de Berkel tussen stuw Beekvliet en de Heest Zwiep de linkeroever te bewandelen, waardoor je daar een stukje rondom de Heest inkort.

De verschillen in het bewandelen van de rechter- of linkeroever worden hieronder ook beschreven en zijn op de kaart ingetekend. Het gpx-bestand geeft de route aan tot aan de brug bij de Wengersteeg Zwiep na de Heest.

Opgemerkt moet worden dat het waterschap Rijn en IJssel momenteel bezig is met een planontwerp voor herinrichting van het gedeelte Borculo – Lochem langs de Berkel, waarbij er nagenoeg zeker veranderingen zullen zijn in de schouwpaden, waardoor een aanpassing op deze route mogelijk noodzakelijk zal zijn.

Langs de Berkel gaat deze route voornamelijk over het schouwpad, over gras-/zandpad.
Deze ondergrond blijft op grote delen van de route. Door de landerijen wandel je soms ook over verharde wegen.

De combinatie van 2 rivieren, landgoederen, landerijen, vergezichten, rust en kleine stukjes bos maken deze route in zijn geheel tot een prachtige wandeling.

Ik heb deze route begin maart gelopen op een zonnige dag.

Afstand: ± 16 km

GPX-route: Klik hier om te downloaden

PDF routebeschrijving, inclusief kaart: Klik hier om te downloaden

Start- en eindpunt:

Centrum Borculo, botenhuis de Zompeloze van de Jappe aan de Graaf Wichmanstraat.

Rondom het botenhuis in de woonwijk kun je parkeren. Eventueel kun je verderop in het centrum van Borculo parkeren, bijvoorbeeld bij de winkels rondom De Lichtenhorst en dan via de Lochemseweg naar de Berkel wandelen.

Desgewenst kun je zelfs nog aan de Berkel bij stuw Elbrinksvonder parkeren (adres Elbrinksvonder via Heure), maar dit is beperkte plek op het platteland en doodlopende landweg. Zodoende heb ik ervoor gekozen om het botenhuis van de Zompeloze als start- en eindpunt te markeren voor deze route.

Vanaf wandelknooppunt I34 aan de Graaf Wichmanstraat bij de Zompeloze in Borculo loop je aan de rechterzijde van de stadsBerkel de woonwijk Het Elbrink in. Je blijft het voetpad volledig aan de rechterzijde volgen tot aan wandelknooppunt I45 aan de Berkel, waarbij je doorloopt tot wandelknooppunt I64 bij het authentieke bruggetje Elbrinksvonder.

Je steekt het bruggetje en de stuw over naar rechts en gaat vervolgens linksaf om aan de rechterzijde van de Berkel verder te lopen.

Je wandelt 2 km langs de Berkel en komt uit bij stuw Beekvliet waar op deze plek van links de rivier de (Groenlose) Slinge samenkomt met de Berkel en uitstroomt in de Berkel.
Informatiezuilen maken je wat wegwijs.

Ik heb vervolgens verder gewandeld aan de rechterzijde van de Berkel. Links is evt. ook mogelijk. Dan sla je eerder, voor landhuis de Heest af, aangezien het gedeelte voor het landhuis in verband met privacy niet openbaar toegankelijk is. Toen ik deze route heb gelopen waren wel aan beide zijden vanaf stuw Beekvliet de houten hekken/slagbomen gesloten, maar ik kon er wel langs. Het is 4 km wandelen om uiteindelijk aan de Wengersteeg nabij Zwiep en landhuis de Heest uit te komen.

Daarnaast was eveneens het grote hek aan het eind voor de brug aan de Wengersteeg gesloten, maar ik kon er wel eenvoudig overheen of tussendoor klimmen.

Navraag bij het waterschap Rijn en IJssel over de toegankelijkheid van de schouwpaden levert informatie op dat de paden in principe toegankelijk zijn, maar dat het onderhoudspaden zijn en niet als zodanig als wandelpaden ingericht. Hekken zijn bedoeld om auto’s tegen te houden.

Voor nadere informatie zie de website van het waterschap. Daarnaast hou ik deze ook in de gaten en zal indien noodzakelijk zo spoedig mogelijk na evt. veranderingen bezien wat dit voor deze beschreven route inhoudt.

De Berkel vormt over deze afstand tussen Beekvliet en Zwiep grotendeels een slingerende grens tussen de gemeente Berkelland (Borculo/Geesteren) en de gemeente Lochem (Barchem/Lochem). De rechterzijde is voornamelijk Berkelland en de linkerzijde van de Berkel voornamelijk Lochem.

Je wandelt wisselend op c.q. onder maaiveldniveau over het schouwpad. Het is een schitterend natuurlijk gedeelte omgeven door rust.

Als je langs de linkerkant van de Berkel loopt, sla je voor landhuis De Heest, bij een doorlaatstuw van een beek, de Visserij richting de Berkel, linksaf en loopt langs een bomenrij. Aan het eind bij een wit hek ga je linksaf richting wandelknooppunt W89, welke hieronder verder wordt beschreven.

Aan je rechterzijde zie je landhuis De Heest liggen.

Hiermee verkort je de route ongeveer 2 km.

Heb je aan de rechterkant van de Berkel gelopen en ben je bij de brug aan de Wengersteeg aangekomen, dan steek je links de brug over (Jan Esselinkbrug) en je gaat gelijk rechts het schouwpad van de Berkel weer op, waarna gelijk weer links het bospaadje in (zie bordje landgoed Nettelhorst), wandelknooppunt W91.

In de volgende route, nr. 8 doe ik Zwiep, de Lochemse berg en Lochem aan.

In tegenstelling tot de paaltjes met wandelroutemarkeringen die aan de linkerkant het weiland in gaan, loop je rechts het grindpad tussen de bomen op. Voor je zie je landhuis De Heest met een prachtige authentieke witte ophaalbrug. Bij het eerste pad naar rechts sla je af om wederom tussen een bomenrij, met aan de linkerkant grasland en de rechterkant bouwland door te lopen.

Aan je rechterzijde heb je een prachtig uitzicht op de Zwiepse molen.

Bij de eerste splitsing pad naar links ga je af en wandelt langs een recreatiewoning.

Laat je niet afleiden door een bordje eigen terrein/geen toegang, dit geldt namelijk alleen voor het erf van de woning.

Aan het eind uitgekomen heb je links weer zicht op De Heest. Je gaat rechtsaf en loopt door, bij een wit hek verder rechtdoor tot wandelknooppunt W89. Hier ga je linksaf.

Mocht je de linkerzijde van de Berkel hebben gelopen en voor de Heest afgeslagen zoals hierboven beschreven, dan kom je hier uit bij het witte hek en vervolg je deze route, eerst richting wandelknooppunt W89.

Je wandelt eerst een klein stukje over asfalt. Aan het eind, wat tevens doodlopend is, ga je rechts en loopt langs de sloot verder. Volg het bordje met de groene voetstappijl van de wandelroute Poort van Lochem. Je hebt prachtig uitzicht over de landerijen van het Zwiepse Broek.

Het eerste pad rechts sla je af door een hele smalle doorgang tussen 2 paaltjes door. Je loopt over een smal paadje tussen een bomenrij door. Aan het einde van dit pad is wederom een hele smalle doorgang tussen 2 paaltjes, waarna het zand-/graspad wat breder wordt.

Het pad slingert tussen wat hoger gelegen landbouwgronden en landerijen door met een prachtig uitzicht op boerderijen, de Zwiepse Molen en de Lochemse berg.
Blijf het zandpad volgen tot wandelknooppunt W88 aan de Hofmanssteeg.

Je wandelt nog een klein stukje door langs de boerderij en gaat links verder, blijft Hofmanssteeg.
Aan het einde bij de T-splitsing aangekomen ga je rechts, ’t Overlaar.
Je wandelt nu een tijd over verharde weg met mooie landelijke uitzichten.

Bij de volgende splitsing ga je links en houdt vervolgens links aan, Hazelberg.
Bij de volgende kruising tref je bij de boerderij aan je linkerhand een leuk stalletje aan, de boeren smaakkast, waar allerlei heerlijke producten te verkrijgen zijn. Het geld kun je eenvoudig in een geldkistje doen.

Je steekt de kruising met links Schuppert en rechts Zwiepse Horstweg over en wandelt door.

Bij de volgende T-splitsing (of eigenlijk een splitsing met een pad/weg naar links, de oorspronkelijke weg Hazelberg slingert rechts door) zie je aan je rechterhand om de bocht een grote gele lijst die een kijk het landschap in symboliseert.

Je wandelt linksaf, het pad met 2 betonnen stroken als een tegelpad gescheiden door een grasstrook op (Schuppert). De linkerberm doet aan als een soort verhoogde wal. Aan het eind bij een bocht sla je rechtsaf, een smal geasfalteerd paadje op die linksaf doorloopt met een sloot aan je rechterhand.

Je komt uit aan de rivier de (Groenlose) Slinge. Iets verderop aan je linkerhand zie je stuw Beekvliet waar je eerder in deze route langs kwam, schuin rechts voor je zie je landhuis Beekvliet liggen. Je slaat rechtsaf en wandelt tot aan de brug boven langs door, over fietspad langs de Slinge.

Bij de brug aangekomen, wandelknooppunt W92 ga je linksaf over de brug, waarna je voor het landhuis rechtsaf slaat en verder wandelt. Het pad buigt naar links af en je wandelt een bospartij in met een zijtak van de Slinge, waar het pad langs slingert, dus letterlijk slingeren langs de Slinge.

Je blijft het pad naar rechts volgen en loopt vervolgens tussen een aantal boerderijen door, waar het zandpad ondertussen is overgegaan in geasfalteerde straat. Dit gehele landschap behoort tot landgoed Beekvliet.

Aangekomen op een splitsing, na boerderij Avink, bij wandelknooppunt I89, waar de boerderijen strak aan de weg staan, ga je linksaf, buurtschap Heure heet het hier, met een straat met dezelfde naam.

Aan je rechterhand zie je op een gegeven moment de dikste (geregistreerde) iep van Nederland, de Fladderiep genaamd. Aan je linkerhand een mooie rij met knotwilgen. Een mooi stukje landschap hier.

Bij de eerstvolgende weg naar links sla je af, Elbrinksvonder. Aan het eind van deze weg zie je de authentieke houten brug en stuw Elbrinksvonder waar deze Berkelwandeling feitelijk begon.

Als je gestart bent bij de Zompenloze in Borculo, ga je al voor het bruggetje rechts door een hekje het parkje in richting de woonwijk en het Patronaat.

Je volgt de weg / het voetpad door de woonwijk Het Elbrink terug naar je eindpunt, wandelknooppunt I34 bij de Zompeloze aan de Graaf Wichmanstraat in Borculo.

Als je gestart bent bij stuw Elbrinksvonder loop je door tot over het bruggetje, wandelknooppunt I64 en ben je aan het eind van de route aangekomen.